Dag 16 - Reisverslag uit Flåm, Noorwegen van Michael Steffens - WaarBenJij.nu Dag 16 - Reisverslag uit Flåm, Noorwegen van Michael Steffens - WaarBenJij.nu

Dag 16

Door: Michael Steffens

Blijf op de hoogte en volg Michael

07 Augustus 2016 | Noorwegen, Flåm

Hoi lieverds,

Het volgende reisverslag is er weer!

Vanmorgen na het ontbijt vertrokken uit het prachtige Briksdal.
Echt met weemoed, want ook vanmorgen was het weer zo prachtig met die laag hangende bewolking en de zon boven aan de toppen van de bergen. Het getroffel van de waterval. Echt een paradijs.

Dus op weg naar Lærdal voor onze volgende overnachting. Eerst het dal uit. Dit is al een uitdaging, al de bergwegen hier zijn éénbaans, dus bij iedere tegenligger moet je een wegverbreding opzoeken om te passeren.

Na weer vele vergezichten, een koffie stop bij weer een gletsjer, tunnels en een veerboot kwamen we al vroeg in de middag aan in Lærdal. Prachtige grote camping maar een dorpje van niets. Dus besloten we maar door te rijden naar Fläm. Dit was onze geplande volgende stop voor twee nachten.

Dus door naar Flâm, maar het was tijd voor de lunch dus de camper langs de weg aan een fjord (hoe kan het ook anders hier) geparkeerd.

De afstand naar Fläm is door de langste tunnel van de wereld van 28 km in totaal 33 km. Dit was niet onze keuze, wij namen de oude bergpas, de Auerlandsvegen, twee keer zo lang maar 100 keer zo mooi. Het is een smalle weg naar uiteindelijke 1350 meter hoogte, ver boven de sneeuw grens hier. Een bergpas langs wilde rivieren, bossen, sneeuw, bergmeren, vergezichten en de beroemde uitkijk Stegastijn.

Het weer was toch weer grotendeels droog vandaag met een probeer zonnetje af en toe, maar toen we boven kwamen was het herfst, een gemene koude wind met regen. Toch maar even de camper uit om in de sneeuw te staan voor een foto in de korte broek. Brrrr.
Wat een avontuur zo'n route, dit is serieus opletten.

Alles wat je naar boven rijdt moet je ook weer naar beneden met weer veel haarspeldbochten, passeerplekjes vinden en dan kom je toch beneden in Fläm op de camping. We kregen een mooi plekje aangewezen, stroom er aan en snel de kachel aan.
En nu toch weer tijd voor een bakkie!

Warme kleertjes aan gedaan, we gingen naar het station! Kaartjes gekocht voor een treinreis van Fläm naar Myrdal. Maar 20 km en je doet er een uur over. Maar mooi! Het is één van de mooiste treintrajecten ter wereld. Men heeft er 20 jaar over gedaan om dit spoor aan te leggen. We zijn direct ook weer terug met de laatste trein gegaan en inmiddels was het negen uur, dus we lusten wel weer wat.

We kwamen uit bij een soort Vikingschuur, bleek een authentiek uitziende bar/restaurant te zijn. We moesten even bij het haardvuur wachten voor een tafeltje, maar na een witbiertje konden we aan tafel.
Heerlijk gegeten, niet echt Vikings, maar toch. Geinige tent.

Na het eten weer heerlijk door de frisse lucht naar de camping gewandeld en wat denk je? een lekker bakkie!

Het was weer een prachtige dag vol indrukken.

Morgen een boottocht door de fjord...

• 07 Augustus 2016 - 23:39

Ingrid: