Dag 17 - Reisverslag uit Flåm, Noorwegen van Michael Steffens - WaarBenJij.nu Dag 17 - Reisverslag uit Flåm, Noorwegen van Michael Steffens - WaarBenJij.nu

Dag 17

Door: Michael Steffens

Blijf op de hoogte en volg Michael

08 Augustus 2016 | Noorwegen, Flåm

Hoi lieverds,

Het reisverslag van dag 17 alweer. Vandaag was het weer zoals verwacht van Noorwegen, nat, erg nat. De dag begonnen met regen en nu ik dit zit te typen regent het nog. Veel wind, 10 graden en constant regen, dan weer wat zachter, dan weer wat harder.

Maar dat weerhout ons niet van sightseeing!

We zijn begonnen met een bezoek aan het Flämsbana trein museum. Een museum gewijd aan het traject wat we gisteravond hebben gereden. Leuk om te zien hoe men dit vroeger met de beperkte middelen heeft voor elkaar gekregen om zo'n spoorlijn aan te leggen.

Daarna een boottocht over de Njordfjord van Fläm naar Gudvanger. Met een soort van partyboot ruim twee uur varen over een steeds smaller wordende fjord. Was erg aangenaam, binnen lekker warm, een bakje chocomel en buiten onder een bordes foto's schieten van de stijle bergen die uit het water honderden meters omhoog steken.
Hier een daar een dorpje van een tiental boerderijen op een weide.
En altijd weer zijn de woningen wit of rood. Een prachtig onderhouden wit staafkerkje maakt het plaatje compleet.
Waar je ook maar kijkt watervallen van het smeltwater van de hoger gelegen sneeuw.

Aangekomen in Gudvanger het enige restaurant van het dorp opgezocht. Nou niet echt opgezocht gewoon de passagiers van ons cruiseschip gevolgd. Dan is zo'n tent gelijk vol, een rij bij de toiletten van de dames en niemand bij de heren, een bekend plaatje.

Wat ons ons ook verbaasd is het enorme aantal Aziaten, weer bussen tegelijk. Ze staan nu ook in grote getallen op de camping met enorme campers die ingericht zijn alleen als keuken en ze slapen in kleine tentjes. En veel Spanjaarden is ons opgevallen.

Na de lunch nog wat dagelijkse boodschapjes gedaan en toen weer met de shuttle bus terug. Dan zie je niet zoveel, die rijd in twintig minuten door lange tunnels terug.

Toen snel door de regen terug naar de camper, kachel aan, natte jassen in de douche en lekkere droge trainingspakken aan en onderuit aan een bakkie. Zo nog een beetje internetten en dan nog wat lichts eten als diner, want de lunch was toch een beetje te gek.

Vanavond een filmpje kijken op de macbook en dan morgen weer verkassen naar Øvre...

• 09 Augustus 2016 - 14:11

Lies:

Wat schitterend is het daar ! Of de zon nu schijnt of dat het regent , het blijft prachtig !