Dag 18 - Reisverslag uit Røldal, Noorwegen van Michael Steffens - WaarBenJij.nu Dag 18 - Reisverslag uit Røldal, Noorwegen van Michael Steffens - WaarBenJij.nu

Dag 18

Door: Michael steffens

Blijf op de hoogte en volg Michael

09 Augustus 2016 | Noorwegen, Røldal

Hoi lieverds,

En dan is hier weer het volgende reisverslag.

Vanmorgen vertrokken uit een zeer regenachtig Fläm richting Øvre Eikfjord.
Een mooie voorspoedige reis met wel veel regen, eigenlijk de hele dag wel. Pas vanmiddag rond vijf uur werd het droog.
Neemt niet weg dat de reis mooi blijft, niet zo mooi als met zon, want dat zorgt toch wel voor mooiere kleuren in de fjorden.

Wel een groot deel van de dag droog gereden in de vele en vooral lange tunnels hier. Vandaag zeker weer zo'n 45 km van de 258 km.
Op een gegeven moment kwamen we zelfs een rotonde tegen in de tunnel! We moesten rechtsaf naar de prachtige Hardangerbrua, een tuibrug met een overspanning van 1350 m.
Gelijk aan de overzijde weer een tunnel in en weer een rotonde!
Rond de middag waren we in Øvre Eikfjord bij het Hardanger natuur museum. Eerst even een warme lunch naar binnen geschoven en toen het museum in.
We begonnen met een semi 360° film in een zaal over je raadt het al, het Hardanger natuurgebied. Prachtige film.
Toen verder... vooral veel opgezette dieren die allemaal hier leven, en hoe het allemaal is ontstaan in de ijstijd.
We hebben hier onze eerste en waarschijnlijk laatste rendier hier gezien.

De bedoeling was dat we hier ook zouden overnachten, maar we hebben toch maar direct koers gezet richting Røldal, wat onze volgende overnachting zou zijn. We dachten als we toch binnen moeten blijven voor de regen, dan net zo goed doorrijden.
Bleek weer één van de mooiere officiële routes te zijn, de Tyssedalsvegen. Wel weer erg smal dus tijdrovend, omdat je vaak moet stoppen om tegenliggers te laten passeren. Soms was het wel erg smal, dat je zelfs de spiegels moet inklappen. Zeker als je aan de rechterzijde direct de afgrond hebt naar de fjord.
Niet iedereen vindt dit dan ook leuk en dat kun je wel zien aan de gespannen gezichten van de tegenliggers. Er kan geen lach meer af, terwijl ik het nu juist weer zo leuk vind.

Vaak gestopt om toch weer onder de plu te fotograferen, want door die vele regen zijn de watervallen zeer heftig en groots.

De plaats waar we nu zijn heet dus Røldal en is een typisch wintersport plaatsje, veel skiliften in de omgeving, maar nu toch een slaapstadje.

Wel weer een goede camping gevonden en morgen eerst nog een bezoekje aan de zeer oude staafkerk hier en dan door naar Stavanger voor een stadswandeling.