NYC dag 3 - Reisverslag uit Midtown New York, Verenigde Staten van Michael Steffens - WaarBenJij.nu NYC dag 3 - Reisverslag uit Midtown New York, Verenigde Staten van Michael Steffens - WaarBenJij.nu

NYC dag 3

Door: Michael

Blijf op de hoogte en volg Michael

29 Juli 2015 | Verenigde Staten, Midtown New York

Vandaag de derde dag in New York. We waren toch weer redelijk vroeg wakker en dus ook weer vroeg aan het ontbijt. Grappig is dat alles snel went, we weten al precies wat we willen eten en drinken en er komt nu al een soort ritme in.
Dat is ook het geval met het weer op pad gaan... gewoon al de bekende weg naar Times Square naar de bus voor de grote M&M's winkel, waar je M&M's kunt kopen met je eigen tekst...

Dus met de bus nu down-town, naar het zuiden van het eiland Manhattan. Eerst naar het nieuwe One World Trade Centre van 541 meter hoog, nu het hoogste gebouw van Amerika en derde van de wereld. Pas een paar maanden open voor publiek, dus een geluk voor ons.
Het gebouw staat vlak naast de twee memorials op de plekken van de Twin Towers die 11 september 2001 zijn ingestort na een terroristische aanslag. Het is ook de vervanging van die Twin Towers.

We hadden via internet kaartjes gekocht voor 12:30 en dat ging goed, de code van mijn iPhone werd gescanned en hop naar de security check net als op een vliegveld. Alles in een bakje, riem af en door een röntgen ding.
Dan begint de attractie zoals alleen de Amerikanen dat kunnen, eerst door een soort grot lopen die de fundatie van het gebouw laat zien en kom je bij de liften. Zelfs de liften worden bediend door het personeel dat mensen in groepjes in de liften laat met iPad's.
De wanden van de liften zijn beeldschermen die in de korte tijd dat je naar 102e verdieping gaat het ontstaan laat zien van Manhattan, waanzinnig fraai.
Boven eerst weer allemaal in een ruimte kijken naar een film over de bouw van de toren, waarbij aan het einde het scherm verdwijnt en je een enorm wauw gevoel krijgt van het plotselinge uitzicht.
Daarna kom je in een 360 graden gebied en is het genieten geblazen van het enorme uitzicht, in een woord wow!
Na 86.000 foto's gemaakt te hebben dan weer omlaag met die bijzondere lift, die nu laat zien hoe hoog we zijn tegenover de andere wolkenkrabbers van Manhattan.

Toen naar de fonteinen met de namen van alle slachtoffers, indrukwekkend.
Hiervandaan terug naar de bushalte gelopen via de oudste kerk van Manhattan, St. Paul's Chapel. Hierbij werd ten tijde van het instorten van de torens de eerste hulp geboden aan de slachtoffers en later aan de nabestaanden.
Vooral de 315 omgekomen brandweermannen worden enorm geëerd, dat zie je overigens nog steeds. Iedere brandweerwagen heeft wel een grote Amerikaanse vlag en een plaat met een eerbetoon aan hun collega's.

Bij de bushalte nog een hotdog gescoord en toen met een tour over de Manhattan brug over de Hudson rivier naar een andere deel van New York City, Brooklyn.
Een wereld van verschil, van de gekkigheid van Manhattan naar de eenvoud van Brooklyn. Soms leek dit wel een West Europesche stad.

Weer terug in Manhattan even naar het plein gelopen met de gerechtsgebouwen, bekend van onder andere Law and Order. Ook staat hier het gemeentehuis en een mega kantoor van de FBI.
Een ijsje en wat drinken en een noodzakelijke sanitaire stop en hop naar Wallstreet wandelen. Is niet echt een bijzondere gebouw, maar wel Wallstreet met het beursgebouw waar toch de belangrijkste geld- en goederenstromen van de wereld worden verhandeld. Nog even langs de grote stier gelopen voor geluk en weer op de bus naar Madison Square Garden Plaza aan 5th Avenue voor een diner bij Hooters. Hooters bekend om zijn prachtige sexy geklede serveersters, nou onze Shannon mocht er wezen. Lastig om geconcentreerd te blijven op de menu kaart...

Met een volle buik nog even naar Macy's gelopen, nou ja even.... Macy's is het grootste warenhuis van New York en dat geloof ik wel. Allemachtig wat een oppervlakte en gewoon ook negen verdiepingen, met op iedere verdieping wel een restaurant, waaronder een MacDonald.

Ja, echt, met alleen een pet voor Joomay weer naar buiten en nu via Broadway richting Times Square gewandeld. Is nog een hele tippel en koud was het zeker nog niet. Overdag vandaag zo'n 32 graden en morgen gelukkig wat warmer.
Hoe dichter we bij Times Square kwamen hoe gekker het weer werd, allerlei in filmkarakters uitgedoste mannen en vrouwen waar je mee op de foto kan voor een kleine vergoeding. Maar ook meiden met alleen een string aan en verder wat bodypaint en ook dit waren niet de lelijkste... Ik moest uit de buurt van die meiden blijven van Yvonne, want die bodypaint krijg je slecht uit je kleren zei ze ;-)

Dan kwamen we weer bij ons hotel, nog een bakkie, even internet checken en dan naar de kamer, moe maar weer voldaan na een dag vol bijzondere indrukken.

Morgen fietsen in Central Park....

• 29 Juli 2015 - 19:42

Riny:

Leuk hoor,
    kon je nog iets van het beursleven in WallStreet zien?
    Is het te vergelijken met beursplein 5 maar dan groter?

• 29 Juli 2015 - 22:23

Yvonne :

Hi Michael

Weer leuk om te lezen! Toch jammer voor Yvonne dat Abercrombie & Fitch is gestopt met de halfnaakte mannen voor de deur op de 5th Avenue!!
    Veel plezier morgen op de fiets in Central Park. Neem je een suikerklontje mee voor alle paarden die daar staan te wachten om toeristen te mogen vervoeren door het park?

Groetjes

• 30 Juli 2015 - 16:16

Lydia:

Hi Steffies!
    Leuk om jullie zo te volgen!! Sta er nog steeds van versteld dat Djamila met niks naar buiten is gekomen van Macy's! Wow, knap hoor, hopelijk kan ze zich de hele vakantie een beetje in houden hihi ;-)

Heb al een mooie foto gezien van Djamiel met familie Steffens op de fiets, erg leuk!

Wacht weer op jullie nieuwe berichtje! :-)

Tags: NYC