Dag 11 - Reisverslag uit Kristiansund, Noorwegen van Michael Steffens - WaarBenJij.nu Dag 11 - Reisverslag uit Kristiansund, Noorwegen van Michael Steffens - WaarBenJij.nu

Dag 11

Door: Michael Steffens

Blijf op de hoogte en volg Michael

02 Augustus 2016 | Noorwegen, Kristiansund

Hallo luitjes,

Vandaag een vroeg verslag, want we waren eindelijk een keer bijtijds op een camping. Vandaag dus een korte rit gemaakt van maar 199 km. Maar wel eentje met bochten, heel veel bochten en veel klimmen en dalen met serieuze percentages, meerder malen 10% op de borden zien staan. En we zijn met een camper... en dan moet je ook vaak aan de kant om andere te laten passeren, wegen zijn niet alleen steil, maar ook erg smal op de bergpassen.
Dus voor Michaeltje één groot feest!

Vanmorgen dus vertrokken uit Geiranger en dan is het direct klimmen van 5 naar 650 meter hoogte om gelijk maar weer te stoppen voor een foto momentje, nog één foto van die prachtige Geiranger fjord.

Dan weer dalen naar de volgende happening, de eerste veerboot voor vandaag. Goed geregeld, ding erop gereden en varen over dat fjord.
Is allemaal niet goedkoop, maar omrijden is ook geen echte optie hier.

Aan wal gekomen direct weer naar boven om te beginnen aan de Trollstigen, één van Europa's spectaculairste bergpassen. En spectaculair is ie, niet alleen de vergezichten, maar ook de stuurmanskunst die je toch wel nodig hebt. Is wel een dingetje dit weggetje. Maar mooi, mooi!

Tijd voor een bakkie bij een waterval onderweg. Even de beentjes strekken, frisse neus (10C) en de sanitaire stop niet te vergeten. Oud gezegde, plassen als je kan, niet als je moet!

En weer verder, nu bergje weer af in zeer dichte mist. althans mist, gewoon wolken. Je zag werkelijk niets van de omgeving, behalve de weg (god zij dank).

Uiteindelijk kwamen we aan in Åndalsnes waar we de camper parkeerde en een wandeling gingen maken door het dorp en daar lag warempel weer een cruise schip, weer zo'n flatgebouw in de fjord met bijpassende passagiers die echt goed herkenbaar zijn.

Toen kwamen we uit bij een zaak die zo heet: "Mix dagens lille hoydepunkt". Dit kun jullie toch wel vertalen? "Mix dagelijks klein hoogtepunt". Dit is een snackbar, krastloten, sigaretten, postkantoor, tijdschriften, pakketten (Zalando/Aliexpress) winkel in één. Eigenlijk een betere Primera, dus een tip voor Primera, doe er een snackbar bij!

Wij waren er dus duidelijk voor die hamburger met frites! Niets mis mee.

Weer naar de camper voor het volgende deel van vandaag, naar Kristiansund. Weer een weg met een veerboot en twee keer een enorme tunnel onder een fjord door. Is raar als ineens een tunnel inrijdt en er staat een dalingspercentage van 9%, dan zie op je tomtom dat je door water heen gaat. En natuurlijk weer over enorme bruggen, want als je hier in het fjorden gebied rijdt, rij je eigenlijk van eiland naar eiland.

Het weer was vandaag de hele dag druilerig, maar dat hoort hier.
Nu hier op de camping schijnt de zon en de weersverwachtingen zijn voor de komende dagen in dit gebied prima.

Morgen de Atlanticroute...

• 02 Augustus 2016 - 23:54

Miranda Nap:

Michael wat een geweldige fotos en verslag. Een hele belevenis jullie route. Veel plezier nog verder met elkaar.

• 03 Augustus 2016 - 14:24

Ingrid:

Ik geniet ook deze keer weer met jullie mee !!!!!! Fantastische reis.

• 03 Augustus 2016 - 17:05

Lies:

WOW wat hebben jullie het weer fijn .
    Zo leuk om te lezen . Ik geniet een beetje mee.
    Hier gister de hele dag miezerig en donker .
    Ik kijk uit naar het volgende verslag .