Dag 12 - Reisverslag uit Ålesund, Noorwegen van Michael Steffens - WaarBenJij.nu Dag 12 - Reisverslag uit Ålesund, Noorwegen van Michael Steffens - WaarBenJij.nu

Dag 12

Door: Michael Steffens

Blijf op de hoogte en volg Michael

03 Augustus 2016 | Noorwegen, Ålesund

Hoi lieverds,

En daar is ie weer met het dagelijkse reisverslag.
Er zijn in Noorwegen 18 bijzondere autoroutes die beschreven staan.
Gisteren was die Trollstigen aan de beurt, vandaag een andere route, de Atlanterhavsvegen. De route loopt langs de kust tussen Kristiansund en Bud (of andersom).
Dus vanmorgen vertrokken uit Kristiansund met weer geluk, een enorm strakke blauwe lucht en die hadden we nodig vandaag, want die route is echt op de kuststrook van Noorwegen en dan is de zon erg welkom, want het is hier fris.

We begonnen weer met een enorme tunnel. De Atlanterhavtunnelen is een enkelbuizige tunnel van 5.779 meter lengte met een maximale diepte van 250 meter onder zeeniveau, één van de diepste van Noorwegen. Het is tevens één van de steilste tunnels van Noorwegen, met een helling van 10 procent.

Dan kom weer boven en dan lijkt de weg verder op de autoweg over de Keys in Florida, een route die van eiland naar eiland gaat met bruggen over kraakhelder water.
Links zie de machtige bergen liggen met de besneeuwde hellingen en rechts eilandjes in de oceaan met hier en een rood vissershuisje.

Het is alsof je in een schilderij rijdt. Vanmiddag nog tegen Yvonne gezegd, het is niet uit te leggen hoe mooi het hier is. Dit moet je zelf ervaren.

Natuurlijk diverse stops gemaakt om plaatjes te schieten en toen ook weer wat bijzonders gezien. In één van inhammen zwommen kwallen, het leek wel een aquarium, kraakhelder water en van die prachtig zwemmende kwallen. Nodigt niet uit tot zwemmen, maar toch.

Nog even getankt, een broodje gescoord en weer verder tot we weer bij een veerboot kwamen. Dit keer een lange tocht van een half uur over de Midfjorden. Heerlijk boven op het dek in de zon genieten van de prachtige vergezichten.
Dan weer verder tot aan onze slaapplaats voor vandaag, Ålesund.
De camping ligt ook weer direct aan een fjord en het is hier weer prachtig. Heerlijk weer, wel fris hoor, nooit warmer geweest dan 17 graden.

Toen ik vertelde dat ik naar Noorwegen ging zeiden veel mensen tegen me dat je hier niet hard kunt rijden, het zijn allemaal tweebaans wegen. Toen we hier aankwamen vanuit Nederland, Duitsland, Denemarken, Zweden hadden we alleen autosnelweg gereden en dan reden we constant 105. Dan kom je op de tweebaanswegen na Oslo en dan mag je 80 en in het begin hield ik me daar ook aan 80 wanneer het mocht. Nu na een paar dagen hier in het ritme te leven rijden we niet harder meer dan 70, hard zat en zien we lekker veel. Onthaasten? Boek een trip Noorwegen!

Vanmiddag waren we na 178 km al om drie uur op de camping en we staan heerlijk in de zon, weer lekker buiten gegeten en nu aan de koffie.
Wel een vestje aan, maar dat hoort hier.

Morgen gaan we eerst Ålesund verkennen en dan naar Runde, het vogeleiland voor één nacht...