Suriname dag 4 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Michael Steffens - WaarBenJij.nu Suriname dag 4 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Michael Steffens - WaarBenJij.nu

Suriname dag 4

Door: Michael

Blijf op de hoogte en volg Michael

21 November 2015 | Suriname, Paramaribo

Daar zijn we weer met het verslag van vandaag. De excursie naar plantage Bakkie en de Warappa kreek.
Was een vroegertje, we werden om 6:50 opgepikt bij het hotel met een busje om vervolgens nog wat andere mensen op te pikken bij Krasje (Krasnapolsky Hotel) en op Peperpot. Toen een rit van ruim een uur naar de plaats waar de boten liggen, want we gingen varen vandaag. De boten zijn typische Surinaams en lijken op korjalen.

Nog even tijd voor een sanitaire stop en toen aan boord met onze gids voor vandaag, Orlando. De sfeer zat er gelijk al in, we hadden een leuke groep en Orlando hield wel van een geintje dus wij vrolijk op weg.
Eerst een uur varen over de Commewijne, een grote rivier, om via een zijrivier naar de Warappa kreek te varen.

Eerst nog een stop voor deel één van de lunch, een museum bezoek en een rondleiding door de tuinen.
Eerst dus het museum, een verzameling spullen die zijn overgebleven uit de tijd dat de plantages volop werden gebruikt. Hier op plantage Bakkie (Reynsburg) werd koffie verbouwd.

Nu eerst even wat uit de doeken doen, alle voormalige plantage gebouwen in heel Suriname zijn afgebroken, dus die mooie huizen en bijgebouwen zijn allemaal weg. Zelfs de kerken die er stonden zijn afgebroken na de afschaffing van de slavenarbeid en weer opgebouwd in Paramaribo. Men wilde namelijk niet dat de voormalig slaven zouden blijven wonen op de plantages. En de eigenaren woonden toch niet in Suriname, die zaten in Nederland, hier woonde alleen maar beheerders. Er was maar één eigenaar die hier ook zelf woonde, die had de mooiste plantage, maar daar werd niets verbouwt, die was er alleen maar voor de lol, de slaven werden daar ook niet slecht behandeld, het was daar een een soort Walhalla, maar ook hier is niets van over.

Dus op bijvoorbeeld deze plantage Bakkie, zijn de gebouwen zoveel mogelijk nagebouwd als toeristische trekpleister.
Hier was dus ook deel één van de lunch, Soato Ajam à la Yvonne, wat een feest.
Daarna nog de rondleiding door de tuin met allerlei soorten groenten, fruit en kruiden.

Toen de boot weer in en door de Warappa kreek naar de Oceaan. Een beetje Biesbosachtige tafereel. Een smal water door de mangrovebossen waarbij je in een tunnel waant.
Veel dieren gezien als vliegende vissen, een tapir, apen, arenden, en veel rode ibissen. Bij de oceaan weer omgekeerd de kreek in een toen bij een suikerplantage weer uit de boot. Na kwamen bij wat restanten van een suikerfabriek midden in de jungle en wat een ware hel qua muskieten bleek. Volledig onze lichamen bedekt, ingespoten en toch zit arme Yvonne volledig onder de bulten.

Eenmaal in de boot wat het weer snel voorbij met de muggen en de volgende stop was weer een plantage, ditmaal een citrusplantage voor deel twee van de lunch, een bord nasi à la Tjandra.
Hier nog even een rondje gelopen en toen weer de boot in voor de terugreis. Was toch weer een uurtje varen, een uurtje met de bus en uiteindelijk om 18:00 brak maar voldaan terug en eerst maar een kop koffie gescoord in ons hotel.

Op de kamer ons weer wat opgefrist om maar weer eens een plekje te gaan zoeken voor het diner, Het word ons vertrouwde restaurant aan de rivier. Yvonne nam weer een bord nasi met kip en ik een Moksie Alesie met kip en zout vlees, een typische slavenmaaltijd van oorspronkelijk kliekjes rijst en groenten met dus kip een zout vlees, wat speciaal voor de slaven werd geïmporteerd vanuit Canada, was gepekeld buffelvlees. Als dessert een kop koffie met een stuk bojo, een natte cake gemaakt van cassave, kokos en rozijnen.
Heerlijk lekker lang getafeld aan de rivier met een zwoel windje. Daarna rustig terug naar ons hotel gewandeld...

Was weer een mooie dag met veel indrukken.

Morgen weer een excursie en dus weer een verhaal morgen avond.

Zondag de eerste TV opnamen voor een commercial, dan maandag morgen TV opname voor een live show en 's middag weer maar dan op een andere zender.
Dinsdag de presentatie aan enkele ministeries, 's middags naar een zorginstelling voor ons eerste project hier en dan.....