Dag 8/9 - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Michael Steffens - WaarBenJij.nu Dag 8/9 - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Michael Steffens - WaarBenJij.nu

Dag 8/9

Door: Michael Steffens

Blijf op de hoogte en volg Michael

31 Juli 2016 | Noorwegen, Oslo

Ey lieverds,

Hier dan weer een reisverslag van onze prachtige reis.
We zijn vandaag in Oslo gearriveerd.

Maar eerst gisteren. 's Morgens vroeg vertrokken uit Malmø en eerst even in de stad naar de hoogste wolkenkrabber van Scandinavië gereden, de Turning Torso van 190 meter hoog. Een prachtig gebouw van een Spaanse architect. Ook een echt landmark voor Malmø.

En toen weer de snelweg op, door naar Moss in Noorwegen voor de volgende overnachting na toch weer 525 km.
We hadden een eenvoudige natuurcamping uitgekozen met een prachtige ligging aan een fjord.
Dit keer waren we al om drie uur op de camping, dus de rest van de middag heerlijk in de zon gezeten, een beetje bbq in de late avondzon, was heerlijk.

Vanmorgen weer bijtijds op en nog het laatste stukje van 75 km naar Oslo voor een dagje sightseeing.
Na zorgvuldig speuren op de satelliet foto's van Google maps een parkeerplaats gevonden voor campers bij het Vikingskiphus, dat is Noors voor Viking Schip huis, het museum met? inderdaad originele 1000 jaar oude Viking schepen die ooit ergens opgegraven zijn uit de modder.
Het mooie van deze parkeerplaats is dat dit ook aan de route ligt van de hop-on hop-of bus die ons mooi door heel Oslo kon rijden!
Voorbereiding of niet?

Dus eerst nog even een bakkie bij het museum en toen kwam de eerste Oslo Sightseeing Tours Bus. Wij naar boven om onder het open dag lekker vooraan ons naar de eerste stop te laten rijden, het Stadhuis.
Het stadhuis van Oslo is wereldberoemd, niet alleen vanwege de architectuur, maar vooral omdat hier ieder jaar de Nobelprijzen worden uitgereikt. Het kantoor van deze organisatie ligt tegenover het stadhuis aan de haven.

Vanaf hier zijn we gaan wandelen richting het oude gedeelte van de stad. Eerst over de vesting wal en we moesten toch maar weer een bezoek te brengen aan een kerk, de domkerk, de kathedraal van Oslo. Komen we daar is ie nog een uur dicht wegens de zondag dienst. En waar kun je dan beter wachten dan bij de MacDonald voor een heerlijke (misschien wat vroege) lunch.

Na de lunch weer naar de kerk uit 1697, toch weer prachtig, zeer onderhouden en strak. Toch weer anders dan we gewend zijn in de zuidelijke delen van Europa. Ook een aparte loge voor het Koninklijke huis, ook nog nergens gezien.

Toen weer verder nu via een prachtige winkelstraat (lekker goedkoop, zondags zijn hier alle winkels gesloten) en een park naar het Koninklijk paleis gewandeld.
Alles is hier strak en prachtig onderhouden. Mooie oude en nieuwe gebouwen door elkaar.

Het werd weer tijd voor de bus. nu naar Vigelandpark. Een prachtig en enorm groot park wat is aangelegd door Gustav Vigeland, een beeldend kunstenaar. Het park staat vol met enorme beelden in brons of beton van mensen in allerlei poses en zijn beelden de betekenis van het leven uit.
Het hoogte punt is een soort menhir van 140 mensen. Prachtig alleen maar mensen in hun eenvoud, naakt, alle leeftijden, ongeremd, vrij.

Er was een klein narigheidje, meer dan helft van de bezoekers aan dit park was bezig met het Pokémon spel. Dus allerlei mensen jong en oud die alleen maar als een stel zombies rondlopen starend naar hun smartphone verbonden met een snoertje naar hun externe batterij. Mensen die een fiets hebben gehuurd en tussen de mensen door fietsen, nergens opletten, behalve dan naar dat verrekte spel.
Hele gezinnen die die samen met oma aan het Pokémon jagen zijn. Vaders die hun peuters meeslepen...

Goed van het prachtige park weer in de bus voor de volgende stop, het open lucht museum van Oslo. Net als ons openluchtmuseum in Arnhem is hier de Noorse versie. Dus de hele geschiedenis van Noorwegen uitgebeeld via leefgewoonten en dus de huizen, boerderijen, scholen en een heuse staafkerk.
Was erg leuk om door heen te wandelen.

Volgende en laatste culturele stop, het Vikingskiphus.
Prachtig om deze schepen in het echt te zien en dan begrijp je echt niet meer hoe die lui 1000 jaar geleden IJsland en Amerika hebben bezocht, maar ook Egypte! Dat alles op een grote roeiboot.
Stoere jongens die Vikingen.

Hier gelijk maar nog een paar broodjes gekocht en het avondeten was ook weer klaar.

De camper weer gestart en nog een paar kilometer gereden naar onze overnachtingsplaats. Een mega parkeerplaats voor camper bij een jachthaven. Dus daar staan we dan allemaal keurig op een rij, drie rijen dik aan een fjord. Niet de meest idyllische plek, maar wel in Oslo en mooi als je een dag de stad wil bezoeken.
En ach, we hebben alles zelf aan boord, stroom aansluiten we zijn verder volledig zelf voorzien.

Heb ik al verteld van het prachtige weer wat we hier hebben?
Was het in Malmö nog regenachtig, hoe dichter we bij Noorwegen kwamen hoe mooier het werd en de afgelopen twee dagen alleen maar stalende zon bij een graad of 22.

Morgen weer een flinke reis naar Geiranger via Lillehammer voor de eerste grote fjorden.

• 01 Augustus 2016 - 14:11

Riny:

Hoi Michael en Yvonne,

leuk dat het zo mooi is en vooral lekker weer.
    Geniet ervan

groetjes