Suriname dag 5 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Michael Steffens - WaarBenJij.nu Suriname dag 5 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Michael Steffens - WaarBenJij.nu

Suriname dag 5

Door: Michael

Blijf op de hoogte en volg Michael

22 November 2015 | Suriname, Paramaribo

Vanmorgen stond de zon al weer heerlijk vroeg te schijnen en het beloofde een prachtige dag te worden. Weinig bewolking en dat voel je direct aan de luchtvochtigheid. Het was vandaag dus wel heet, maar niet klam. Gewoon lekker.

Vanmorgen een taxi gepakt na het ontbijt en op weg naar Leonberg, een kilometer of tien naar het noorden, waar onze gids was met weer een boot. Vandaag deden we de Commewijne boottoer met dolfijnen spotten.

We bleken maar met z'n vieren te zijn, twee Brabantse meiden waren ook van de partij. Dus op weg met Lenny onze Javaanse gids. Eerst naar Fort Nieuw Amsterdam aan de overkant van de Suriname rivier, nu denk je aan de overkant van de rivier is een stukje, niets is minder waar, zowel de Suriname als de Commewijne rivier zijn rivieren van minimaal een 1,5 km breed.
Aan de overkant aangekomen zijn we gelijk het vesting museum in gegaan. Eigenlijk een park met allerlei gebouwen van zo'n 300 jaar oud, welke tijdens de tweede wereldoorlog door de Amerikanen weer volop is gebruikt. Eerst naar het eerste kruitgebouw, waar een tentoonstelling was over de Surinamers die mee hebben gestreden tijdens WOII in Indonesië bij de KNIL en later in Korea.

Toen nog door de gevangenis gelopen met allerlei exposities over de slavernij, want dat blijft hier en net als in de Antillen wel een belangrijk ding. Het lijkt alsof ze dat hier allemaal continu met zich mee dragen.
Na deze rondleiding weer de boot in en nu op weg naar plantage Rust en Werk.

Maar eerst een stukje richting de monding van de rivier om dolfijnen te spotten. Nou we hebben ze gespot, het zijn van die dolfijnen met zo'n roze buik in allerlei formaten dus ook met jongen. Was prachtig om te zien.

Op rust en werk aangekomen voor weer een rondleiding waar we eerst nog even bij een Javaanse man bleven die schildpadden had en een kaaiman. Was dus leuk voor een foto. Ook nog even wat fruit gegeten zo vers van de boom, banaan, papaja, kokosnoot en mango. Toen nog even een wandeling gemaakt en weer de boot in. Nu naar plantage Frederiksdorp voor een bezoek en lunch.

Dit was prachtig, mooie gebouwen die volledig zijn gerestaureerd, mooi aangelegd allemaal, net het polderlandschap van Nederland, is natuurlijk ook niet zo gek. De Engelsen konden niets met dit natte kleiland en wij hebben het daardoor kunnen kopen voor een prikkie en met de Nederlandse kennis van inpolderen is het een vruchtbaar stuk land geworden waar de sluizen nog immer dienst doen.
In een poel zwommen wel 10 babykaaimannen en niet in gevangenschap.

Een heerlijk lunch genoten met bami, nasi, gebakken groenten en kip.

Na uitgebuikt te zijn in een heerlijke rustige omgeving weer in de boot voor de terugvaart van een uurtje.
De taxi stond weer klaar en hop in tien minuten weer in ons hotel.
Toen was het toch wel tijd voor een duik in het zwembad, even bijgeklets met ons drie Amsterdamse Surinaamse metgezellinnen van gisteren.

Nog even heerlijk in ons tuin gezeten en genoten van de flora, maar vooral fauna. Diverse vogels, een rat en een mega hagedis achtig ding. Maar ja, we zijn in Suriname dus dat hoort ?!?.

Vanavond hebben we hier op het terras van het hotel heerlijk gegeten en dan nu weer op onze kamer voor een verhaaltje en zo een filmpje.

Morgen weer bijtijds op voor mijn eerste TV werk, een interview voor een commercial die de komende week meerdere malen wordt uitgezonden. Het wordt opgenomen hier vlakbij in Fort Zeelandia.

Daarna gaan we nog wat sightseeing in het zuiden bij de stuwdam..

Tot morgen!

• 22 November 2015 - 11:14

Djamila En Riny:

Hallo,

net samen jullie verslagen gelezen.
    Wat mooi allemaal,
    net Curacao maar dan met Jungle?
    Hebben wij dit goed gezien en gelezen?

We wensen jullie nog veel plezier en succes,

Kunnen wij ergens de televisiezender vinden?

groetjes
    kus van Djamila

Riny

• 22 November 2015 - 12:06

Michael:

Er zijn maar twee overeenkomsten met Curacao, het weer en een deel van de bevolking.
    Hier geen stranden wel jungle. Hier huizen van hout daar steen. Een totaal andere keuken.
    Nee, ik vind het niet op Curacao lijken. De grote overeenkomst is het slaven verleden.

TV station hebben we niet in Nederland, maar ik krijg een copy van de opnamen mee

Groetjes.....