Dag 25/26 - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Michael Steffens - WaarBenJij.nu Dag 25/26 - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Michael Steffens - WaarBenJij.nu

Dag 25/26

Door: Michael Steffens

Blijf op de hoogte en volg Michael

08 November 2017 | Australië, Melbourne

Hoi Lieverds,

Daar is ie weer, een verslag uit Australië.

Gistermorgen vertrokken uit Warrnambool met veel bewolking, een straf windje en 10°C!
Een leuk feitje is dat alle hotels ten zuiden van Rockhampton elektrische dekens hebben. Echt niet gek die Aussies!
Goed, wij weer op weg naar de B100 ( bekend van Bassie en Adriaan), echter hier de Great Ocean Road, de nummer één toeristische attractie van Australië.
Een route van zo’n 200 km langs de zuidkust richting Melbourne.
Dat het toeristisch is hebben we ondervonden, weer zeer veel selfie nemende Aziaten en verrassend veel Hollanders.
Die Aziaten zijn overigens wel heel erg doorgeslagen met foto’s van hun zelf nemen. Ze zien volgens mij niets van de omgeving en hebben alleen interesse voor hun zelf.
De Great Ocean Road is gewoon prachtig, prachtige dramatisch gevormde rotsen, beukende golven, prachtige vegetatie. Gewoon een paar uur genieten. Het absolute hoogtepunt zijn de 12 Apostelen, nu nog 8 rotsen die in de zee staan. Er verdwijnen rotsen en er komen ook weer nieuwe bij door het continu uitslijten van de kust.
Dit leverd toch prachtige plaatjes op, zeker als in de middag het wolkendek breekt en zon de zee prachtig kleurt.
De weg voert door mondaine kustplaatsje met prachtige villa’s, maar ook toeristisch winkeltjes.

Toen we weg reden van de parkeerplaats bij de 12 Apostelen kreeg ik toch te maken met de nare kant van Australië. Een overijverige politieagente! We reden de parkeerplaats af en de poltiedame was net klaar met het afnemen van blaastesten! Het was 11:00 uur!
En wij reden er voorbij naar de B100. Ik dacht dat ik rechtsaf moest, maar het bleek linksaf te zijn, dus ik laat een andere auto links voor en rijd vervolgens keurig naar links. Er kwam nergens iets aan, behalve de politiedame achter ons. Met blauwe lichten en sirene werd ik aan de kant gezet. Mevrouw vond het een zeer gevaarlijke manoeuvre en vond het nodig om een bekeuring uit te schrijven van $157 voor het ruim nemen van een bocht naar links. Hier vinden wij wat van, maar wat moet je? Wat een draak!
Het zou je indruk van dit relaxte land verpesten, maar niet bij mij gelukkig.

Uiteindelijk kwamen we rond vier uur in Melbourne bij ons hotel.
Mooi hotel, top! Spulletjes naar de kamer gebracht en op pad naar de St.Kilda pier, want hier zit een kolonie pinguïns. Pokke end gelopen over die pier, en ja hoor, er zaten twee pinguïns verstopt achter de stenen, hmmmm. Weer verder voor de dagelijkse boodschapjes een hamburgertje en de auto in de parkeergarage van het hotel gezet en voldaan op de kamer een bakkie gezet en lekker naar bed.

Vanmorgen uitgeslapen tot acht uur, op de kamer ontbeten en de tram gepakt naar Batman Park voor een fietstour met Freddy.
(Batman was zo’n beetje de stichter van Melbourne, als je het afpakken van land van vijf Aboriginals stammen stichten noemt.)
Op mooie Nederlandse damesfietsen, met nog twee Nederlandse vrouwen en een stel uit New Calodonië.
Een Tour van vijf uur en zo’n 16 km waarbij Freddy veel verteld bij de vele stops bij de bezienswaardigheden van Melbourne.
Echt een leuke dag gehad, een gezellige lunch op een plek die je nooit zelf zou hebben gevonden.
We kwamen oa. bij de Warmemorial met een prachtig uitzicht, de vele sportstadions, Melbourne museum, de oude gevangenis, parlementsgebouw, James Cook cottage, graffiti streets, stadsplein, etc.

Na de Tour de tram gepakt naar het beroemde Queen Victoria Market, de place to be! Maar niet op woensdag, gesloten, hebben wij weer. Dus vrijdag nieuwe poging.
Weer de tram gepakt, nu de historische, die gratis siteseing rondjes rijd. Al piepend en krakend er bij Flinderstation er weer uit, onder het station door, over de brug en en dan zijn we bij weer een landmark, de Eureka toren. Een prachtige toren van 296 m hoog met dus een prachtig uitzicht. Was weer mooi.
Nog een stukje terug gewandeld naar de rivier en bij een soort eet tenten centrum naar binnen voor een heerlijk enorm bord Thais eten.
Vol gegeten weer op weg naar de tram, terug naar het hotel. Wat een heerlijke dag met zoveel indrukken. En het weer, fantastisch zo’n 19°C met zon. Morgen iets warmer.
Melbourne is echt wel een toffe stad met een heel andere sfeer dan Sydney, veel losser. Zo beschaafd Sydney is, zo rauw is Melbourne. Maar wel een stad volop in beweging, veel nieuwbouw, stadsontwikkeling en een levendig centrum rond de rivier.

Morgen? We zullen zien.