dag 13 - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Michael Steffens - WaarBenJij.nu dag 13 - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Michael Steffens - WaarBenJij.nu

dag 13

Door: Michael Steffens

Blijf op de hoogte en volg Michael

13 Mei 2016 | Curaçao, Willemstad

Hoi luitjes,

Alweer de 13e dag voorbij het is vandaag vrijdag de 13e!
gewoon een feit, verder niets, geloof niet zo in die onzin, maar misschien schrijf ik morgen wel iets totaal anders ;-).

Gisteren begon de dag heerlijk rustig. eerst een technisch probleem opgelost aan de airco van de ex-slaapkamer van Joomay en Amber. De binnenunit stond uit, maar de buitenunit met de verdamper bleef vol continu draaien. Dus deze elektriciën op onderzoek, binnen en buiten geen schakelaars of stekkers. Maar hoe krijg je dat ding dan stil? na een speurtocht door de villa vond ik de zekeringenkast.
O ja moet ik eerst nog even vertellen. Er zijn in curaçao geen meterkasten zoals bij ons. De water- en elektrameters zitten buiten aan de straatkant zonder enige bescherming, alleen een afdakje. Gasmeters hebben de mensen sowieso niet, want er is geen gasnet, alleen gasflessen.
Uiteindelijk de zekeringenkast gevonden, in onze slaapkamer notabene! een verzonken kastje met een mooi wit deurtje.
Maar ja, vol met automaten zonder enige tekst... Dus één voor één uitgezet tot dat ik de juiste had. Gelukkig hebben ze wel alle airco's op een aparte groep gezet, dus kan alles verder goed blijven functioneren. Alleen het inbraakalarm bleef piepen, na wat knoppen
ingedrukt te hebben was die ook stil.
Zo, dat was dat....

Zitten we heerlijk onder de palapa wat digitaal te werken, want ja, het leven gaat door, horen we hoop geritsel op het dak van de palapa.
Plots steekt er een lange zwart/wit gestreepte staart onder de rand van de palapa uit?!? Wat bleek, er zat een middelmaat leguaan vast in het net rond de palapa en die was zit aan het los wrikken, wat totaal niet lukte, hij kwam alleen maar vaster te zitten met z'n kop en twee voorpoten.
Wat nu? De eerste tip die we krijgen was sla hem bewusteloos en snij hem los.... mmmmm nah, niets voor mij.

Eerst maar eens de huurbaas gebeld of die een local kende die er wel raad met wist. Nee, niet dus, maar hij ging wel rondbellen... jaja... dat duurt mij allemaal te lang, dat beest hangt daar maar.
Oké, Martin Tammer, mijn oude maatje van Tyco woont hier al vele jaren en heeft locals in dienst dus misschien... Nou hij kwam er direct aan met Jojo een 69 jarige local.
En daar kwamen ze aan.. Jojo pakte direct zijn staart en en boog die naar de onderkant van z'n lijf en met één hand hield hij zo dat beest in bedwang en met de andere hand en een schaar bevrijde hij die arme leguaan.
We hebben heerlijk met de mannen wat gedronken onder de palapa en Jojo zat gezellig die leguaan te aaien en te vertellen welke delen je niet moest eten!?! Op een onbewaakt moment bijt dat beest in de tafel en toen bleek heel duidelijk dat ze dus wel degelijk serieus kunnen bijten, want bij het loswrikken van de leguaan hoorde je de tafel kraken!
Na een halfuurtje vertrokken de mannen weer en Jojo verzekerde ons dat het goed kwam met ons huisdier.

Yep het is goed gekomen, hij is geëindigd in de soep diezelfde middag... zo gaat dat hier. Leguaan blijft voor de locals een delicatesse.

Zo dat was onze ochtend....

Rustig geluncht en de rest van de dag heerlijk in de zon gelegen en gepoedeld.

Gisteravond zijn we uit wezen eten met bovengenoemde Martin en zijn Curaçaose vrouw Anette bij een Italiaan, was heel gezellig en lekker.
We zaten heerlijk bij een open raam aan de tuinkant met een tropische bries en ..... insecten! Tot twee keer toe kwam een mega kakkerlak naar binnen, eerst via de arm van Anette en de tweede via de arm van Yvonne... yep, vonden ze leuk.
Na het heerlijke eten nog even naar Bella Italia in Suikertuintje voor een heerlijk Italiaans ijsje als afsluiting.
Was weer een topavond met veel herinneringen en leuke weetjes over Curaçao.

Thuis gekomen nog een lekker bakkie gedaan onder de palapa en toen weer naar bedje...

Benieuwt wat vandaag ons weer brengt...

• 14 Mei 2016 - 20:11

Nienke: