Dag 10 - Reisverslag uit Cairns, Australië van Michael Steffens - WaarBenJij.nu Dag 10 - Reisverslag uit Cairns, Australië van Michael Steffens - WaarBenJij.nu

Dag 10

Door: Michael Steffens

Blijf op de hoogte en volg Michael

22 Oktober 2017 | Australië, Cairns

Hoi Lieverds,

Zo er kan weer wat van de bucketlist af, duiken op het Great Barrier Reef.

Vanmorgen al weer vroeg uit de veren en om 7:00 uur aan het ontbijt. Was een drukte van jewelste met toeristen die naar wij vermoeden ook zich moesten melden bij één van de vele boten die naar het reef varen.
Maar toch weer relaxt ontbeten en voor achten hadden we de boarding passen en we konden bijna gelijk aan boord van het prachtige schip de Silverswift.
We konden gelijk aan de koffie met een muppet, werd toch maar alleen koffie, knap hè?
Na een uitgebreide briefing voeren we uit de haven naar het eerste reef. Het schip maakte flink snelheid en na een uur en tien minuten lagen we op de plek op de oceaan aan een boei.
Varen op zee heeft op veel mensen een rare invloed en als je weet dat er een grote kans is op zeeziekte dan neem je een reispilletje en dan is het te doen. Ron heeft nooit last, dus geen pil, maar vandaag wel wat papieren zakjes gevuld met de Indische maaltijd van gisteren en het ontbijt. Ron was letterlijk groen. Erg jammer.

De groep was in twee delen gesplitst, een snorkel groep en een duik groep. Dus ik moest naar het bovendek voor een uitgebreide breefing en kon daarna een mooi zwart wetsuite aan van maar 1,5 mm dik, dus eigenlijk een fullbody legging. Gelukkig staat mij dit goed met dat goddelijke lichaam, maar vooral kleed zwart af. Goed, trimvest met alle toeters en bellen stond al klaar en hoefde er alleen nog maar in de glippen (klinkt makkelijker dan het is) lood om, flippers in de aanslag. Masker ontvetten en met de camera in de aanslag ready for the frist dive met mijn Amerikaanse buddy Scot.
Net voor ik in het water wilde springen breekt het riempje van mijn camera onherstelbaar, snotv......
Aan de kant met dat ding en gewoon genieten.
En plons, daar lag in de die grote oceaan beroemd om zijn haaien, is toch even een momentje. Maar waar een instructeur kan duiken kan ik het ook, hield me zelf voor.
We waren maar met een klein groepje van vijf, dus al snel naar beneden, even trimmen voor het juiste gewicht zodat je makkelijk op dezelfde hoogte blijft.
Follow the leader, we gingen direct naar het rif met het prachtige koraal en het eerste wat we zaken was een haai, een centimeter of 80 lang en een prachtig exemplaar, een bruine met zwarte vlekken. Geen tijgerhaai maar een ander merk.
Dat konden we maar gehad hebben.
De hoeveelheid vis wat ik vandaag gezien heb is enorm in de drie duiken die ik uiteindelijk heb gedaan. Van stingray tot schildpad, zeeslang, nog twee rifhaaien en ja heel veel clownsvisjes, zeg maar Nemo’s. Het was echt fantastisch, er is ook toch wel veel koraal al slecht, maar zeker bij het tweede verste rif was het nog erg mooi.

Als ik aan het duiken was gingen de Yvonne’s en uiteindelijk ook Ron snorkelen en ook hun vonden het een mooie ervaring.
We waren uiteindelijk om 16:30 weer terug in haven, moe maar voldaan.
Alle lof voor de bemanning van de Silverswift, vriendelijk, enorm behulpzaam, schoon, een overvloed aan eten en drinken. Echt een top ervaring.

Nog even ons opgefrist bij het hotel en toen de stad weer in voor het diner. We hebben gekozen voor een schnitzel tent... niet als bij ons, een deurmat op je bord, nee broodje met een schnitzel, ei, rode biet, bacon. En een heerlijke portie frites erbij. Was een hele hap, maar erg lekker.

Nog even wat kleine boodschapjes gedaan bij de Woolworth en nu nog een bakkie op de kamer. Nog even Netflixen en dan weer lekker slapen want morgen weer een bijzondere dag, weer het regenwoud in en nu naar de Aboriginols.

Geen foto’s nu, want WiFi is een drama hier.