Dag 19 - Reisverslag uit Forsand, Noorwegen van Michael Steffens - WaarBenJij.nu Dag 19 - Reisverslag uit Forsand, Noorwegen van Michael Steffens - WaarBenJij.nu

Dag 19

Door: Michael Steffens

Blijf op de hoogte en volg Michael

10 Augustus 2016 | Noorwegen, Forsand

Hoi lieverds,

Het is weer avond en dus tijd voor een reisverslag.

Het waren vandaag weer 269 prachtige kilometers. Iedere dag vind ik het weer jammer om te stoppen met reizen. Het is zo anders rijden dan bij ons in Nederland. Bergen, tunnels, bruggen, veerboten en continu hoog met prachtige vergezichten, allemaal tweebaans wegen die uitnodigen tot rustig rijden. Leuke dorpjes...

Vanmorgen was de eerste stop al na 400 meter, het staafkerkje van Røldal, uit 1296 (sterfdag van Floris de vijfde).
Wat is nu een staafkerk? Een staafkerk is een kerk volledig opgebouwd van hout met alleen houtverbindingen, dus geen spijkers of schroeven. Dit om geen problemen te krijgen met het werken van het hout.
Deze kerk was weer volop voorzien van houtsnijwerk en hout schilderingen. Een prachtige preekstoel. Erg bijzonder dat dit er gewoon nog staat met orgel en al.
En wat ik nog het mooiste vond was de sprinklerinstallatie. Een zeer minimale installatie volledig van koper en gewoon op de drinkwater aangesloten. Precies zoals ik het graag zie. Eenvoud voor alles.

En toen op weg naar Stavanger. Weer een mooie route door dalen en uiteindelijk kom je toch weer langs een mega waterval, de Langfossen.
En weer verder om weer bij de kustwegen uit te komen. Een beetje vergelijkbaar met de eerder beschreven Atlanticroute. Bruggen van eiland naar eiland en de laatste weer met een fikse overtocht met lunch. Broodjes worst. Het is trouwens een echt worstenland, er ligt meer worst bij de vleesafdeling dan ander vlees. En het ander vlees is gehakt of een vette karbonade.

We hadden in Stavanger een camping op het oog, maar daar aangekomen viel die erg tegen. Gewoon een parkeerplaats volgepakt met campers op een bouwterrein, krijg ik al helemaal kriebels van. Nah, doen we niet.
We zijn toen het centrum van Stavanger in gereden en toch weer een mooi plekje gevonden voor ons bakbeest.
Een korte stadswandeling gemaakt, wat data gekocht op onze pre-paid Noordse simkaart en weer op weg. Stavanger is toch niet meer dan een moderne stad. Er is niet veel authentieks overgebleven.
Dus we besloten maar richting onze volgende geplande stop te rijden, de Preikestolen camping.

Maar nu weer eerst een korte rit voor een volgend foto momentje, de Sverd i Fjell.

Sverd i fjell (Nederlands: "Zwaarden in rots") is een herdenkingsmonument gelegen in het Hafrsfjord van Stavanger. Het monument werd gemaakt door beeldhouwer Fritz Røed uit Bryne en werd onthuld door Koning Olaf in 1983. Het monument omvat drie grote zwaarden in een rots ter herdenking van de Slag om Hafrsfjord in 872, toen Harald I Noorwegen tot één koninkrijk wist te formeren.

Het grootste zwaard vertegenwoordigt de zegevierende koning, terwijl de andere twee de niet zo fortuinlijke tegenstanders moeten symboliseren. Het monument dient ook als een symbool van vrede, doordat de zwaarden verzonken zitten in de berg en zodoende "niet meer gebruikt" kunnen worden. De zwaarden zijn ongeveer 9,2 meter hoog en is gebaseerd op historische zwaarden die door het gehele land zijn gevonden.

En weer verder richting Preikestolen, nog een tochtje van 51 km met een kleine hindernis van een veerboot. Dit was niet zo snel als we gewend zijn hier. Er voer hier maar één boot dus de wachttijd was wat langer.

Uiteindelijk reden we langs de Lysefjord (Unesco werelderfgoed) en zagen we een enorme regenboog in de fjord, een uniek plaatje.
Over de fjord ligt weer een enorme tuibrug, de Landabrua.

Toen we aankwamen bij onze geplande camping bleek er geen plek meer te zijn met elektra, mmmmh. Wat nu? Oké, dan hoef ik ook geen camping, dus wij op zoek naar een andere camping en die hebben we toch weer snel gevonden. Landa Park in Forsand, een vrijetijdspark gebaseerd op het verleden van Noorwegen, een beetje vikingen tijd.

Plek zat voor ons, elektra dus we kunnen weer een gewoon bakkie zetten.

Het weer was vandaag trouwens weer lekker, zonnetje, wel fris, maar heerlijk zonnig weer en het beloofd morgen ook weer zonnig te worden. Dat moet ook want we gaan morgen naar de beroemde Preikestolen. Google dit maar eens als je niet op de foto's kunt wachten.