Dag 14 - Reisverslag uit Olden, Noorwegen van Michael Steffens - WaarBenJij.nu Dag 14 - Reisverslag uit Olden, Noorwegen van Michael Steffens - WaarBenJij.nu

Dag 14

Door: Michael Steffens

Blijf op de hoogte en volg Michael

05 Augustus 2016 | Noorwegen, Olden

Hoi lieverds,

Daar is ie weer met een reisverslag.

Vandaag weer vertrokken vanaf ons prachtige plekje op het vogeleiland Runde om weer richting vaste land te reizen. Nou ja vast, erg is hier nog steeds overal heel veel water...

Voor ons doen laat vertrokken, lekker gekeuteld en alles weer bijgevuld, toilet geleegd en weer klaar voor een reis van 168 km.

Na een kilometer of 40 hadden we zowaar oponthoud in het verkeer.
Er was iets aan de hand in de Eiksundtunnel. Dat betekende een uurtje op een parkeerplaats een boek lezen met een bakkie, ook geen straf. Allang blij dat we nog niet in die tunnel stonden.

De Eiksundtunnel ligt in het westen van Noorwegen, onderdeel van de fylkesvei 653 van Volda naar Ulsteinvik. De tunnel verbindt een aantal eilanden met het vasteland van Noorwegen. De tunnel ligt circa 30 kilometer ten zuidwesten van Ålesund. De enkelbuizige tunnel is 7.765 meter lang. Het oostelijk tunnelportaal bevindt zich op circa 60 meter boven zeeniveau, het westelijk portaal op 20 meter. De tunnel daalt tot 287 meter beneden zeeniveau, het te overbruggen hoogteverschil is dus bijna 350 meter. De tunnel is de diepste van Noorwegen en de wereld. De maximale helling bedraagt 9,6%.

Dus.....

Wij weer op weg... nog even gestopt bij een winkelcentrum in Ørsta voor wat boodschapjes en weer verder. Dan weer een stop gemaakt in Stryn voor de lunch.

Uiteindelijk aangekomen op een camping onder aan de Briksdalsbreen gletsjer in de buurt van Olden. Wat een plek weer. Het begint afgezaagd te worden, maar ieder keer denken we het wordt niet mooier, maar dan weer dit. Uitzicht vanaf ons plekje op een waterval en de gletsjer.
Waanzinnig dit.

O ja, vandaag trouwens wel ruim 28 km overdekt gereden, dat wil zeggen in tunnels. De tel voor de bruggen zijn we allang kwijt, nu alleen even voor de gein de km tunnel bijgehouden.

Het is hier trouwens wel frisser dan aan zee, kan ook niet anders vlak bij die mega ijsberg.

We blijven hier twee nachten en gaan dus morgen serieus weer wandelen naar boven, naar die gletsjer. Ik kijk er naar uit.

Voor nu dus tot morgen....

• 06 Augustus 2016 - 13:04

Lies:

WOW , wat mooi allemaal . Wou dat ik er ook was !
    Glij niet uit op het ijs

• 06 Augustus 2016 - 13:05

Lies:

WOW , wat mooi allemaal . Wou dat ik er ook was !
    Glij niet uit op het ijs