Dag 10 - Reisverslag uit Geiranger, Noorwegen van Michael Steffens - WaarBenJij.nu Dag 10 - Reisverslag uit Geiranger, Noorwegen van Michael Steffens - WaarBenJij.nu

Dag 10

Door: Michael Steffens

Blijf op de hoogte en volg Michael

01 Augustus 2016 | Noorwegen, Geiranger

Hoi lieverds,

Alweer dag 10 van onze vakantie, top vakantie mogen we wel zeggen.

Vanmorgen vroeg met een stralende zon vertrokken richting het noord westen. Eerst naar Lillehammer. Dan is het grootste gedeelte nog autosnelweg, maar nog voor Lillehammer is het afgelopen. Dan is het tweebaans. Niet erg, kunnen we langer genieten van dit prachtige land.
Onderweg naar Lillehammer komen we langs Hamar, bekend van het schaatsen. Vooral vanwege het prachtige ijsstadion in de vorm van een omgekeerd vikingschip. Nou het klopt, zeker vergeleken met de schepen die we gisteren in het museum hebben zien liggen.

In Lillehammer weer maar eens een keer getankt en gelijk maar even een bakkie gedaan en wat boodschapjes. We weten nu wat mensen bedoelen met Noorwegen is duur. Het klopt, doe alles maar gewoon maal twee.

In de verte zagen we de Olympische skischans liggen welke is gebruikt tijdens de winterspelen van 1994, net als dat vikingschip trouwens. We komen overigens langs meer dorpjes waar diverse wedstrijden toen zijn gehouden, zoals de skihellingen en de bobsleebaan.

Na Lillehammer wordt het land ruiger en meer en meer heuvelachtiger tot bergen. En water, heel veel water in enorme meren, rivieren en watervallen.
Zo mooi allemaal, die kleuren.

Dan komen we aan in Lom, een zeer toeristisch dorpje met een prachtige staafkerk uit 1170. Ongelooflijk dat zo'n houten ding er gewoon nog staat. Het hout is maar aan één kant behandeld tegen rotten door hem gewoon in de fik te steken aan de buitenzijde. Daarom zijn die kerken allemaal zo zwart. Aan de binnenzijde vol met houtsnijwerk en schilderingen.
De kerkhoven zijn alleen met staande stenen en verder gras. Bij iedere steen is een klein tuintje met bloeiende plantjes. Zeer verzorgt bij ieder graf. Wat overigens allemaal familiegraven zijn.

Dan weer verder, steeds hoger en hoger en steeds meer sneeuw op de flanken van de bergen. We vertrokken dus met zon en nu was het inmiddels 7C op 1500 meter hoogte.
Maar wat een vergezichten.

Uiteindelijk na een enorme afdaling van 1500 naar 5 meter met een dalingspercentage van 10% komen we aan in Geiranger aan de gelijknamige fjord.
Wat een schoonheid...

Vaart er net een enorm cruiseschip weg met zo'n 4000 opvarenden (hoorde we iemand zeggen). Dat is toch raar zo'n schuit tussen de bergen.
Op de camping een prachtige plek gekregen, uitzicht op het water.

Vandaag was dus weer een topdag met 467 fantastisch mooie kilometers.

Morgen weer verder...

• 01 Augustus 2016 - 21:59

Cees.Vink :

Hoi familie steffens, zo te lezen zijn jullie weer aan het genieten van jullie camper vakantie. Hè zwa, stuur eens een mooie foto van de camper ????

• 02 Augustus 2016 - 07:45

Yvonne Vink:

Wat een temperatuur- en hoogteverschillen. Prachtige foto's! Dank voor je mooie verslagen, op naar meer...