Dag 3 - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Michael Steffens - WaarBenJij.nu Dag 3 - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Michael Steffens - WaarBenJij.nu

Dag 3

Door: Michael Steffens

Blijf op de hoogte en volg Michael

13 Maart 2016 | Marokko, Marrakesh

Hier volgt weer een verslag vanuit het bruisende Marrakesh.
Vanmorgen werden we, na weer een heerlijk ontbijt in de zon, om tien uur opgehaald door Yoessouf, onze gids voor vandaag. Deze man heb ik via allerlei positieve berichten gevonden op het internet en zo dus deze tour besproken.
Na een korte introductie stond er in de buurt al een busje op ons te wachten voor eerst een tour rond de "Beverly Hills" van Marrakesh. Het gebied met de overdreven luxe villa's en golfbanen. Geeft toch een andere blik op de stad. Tijdens deze Tour vertelde de gids over al het goede wat de koning Mohammed 6 voor Marokko doet.
Lijkt een goede koning en heeft slim ingespeeld op de wensen van het volk kijkend naar de Arabische Lente in de omringende landen, waar tot de dag van vandaag een grote verdeeldheid heerst. En hij heeft dus grote onvrede voorkomen door zich al snel minder als een koning te gedragen, maar meer als een man van het volk.

Terug in de stad hebben we eerst een korte wandeling gemaakt rond de grote moskee, nee niet naar binnen, dat is in Marrakesh niet toegestaan. Heeft overigens niets met de islam van doen, is een cultuur dingetje.

Toen weer in het busje naar het Bahia paleis. Was een hoogtepunt, wat een prachtig gebouw vol met mozaïek vloeren, prachtige houten plafonds en natuurlijk de spreuken aan de muren in het pleisterwerk.
Grappig verhaal is dat er veel marmer in het paleis is verwerkt in zuilen en fonteinen. Dit werd voor suiker geruild met Italië, een kilo suiker voor een kilo marmer.

Nu weer met het busje naar de kasba, naar het mausoleum van de sultans. Wederom een paleis op zich hoe dit is gemaakt. Met de zelfde motieven in de vloeren, wanden en plafonds. Weer prachtig dus. En onze gids weet ons continu te boeien met de verhalen rond alles wat we zien.

Het was nu tijd voor de lunch. We werden naar een dakterras geleid waar we heerlijk hebben gegeten. Weer een traditionele schotel, dit keer een soort kebab.
Na nog een kopje koffie wandelen we de souk in, van het ene wijk naar de ander, van de ene verbazing naar de andere. We hebben allerlei ambachten gezien, van leerbewerking, houtsnijwerk, smeden, kleermakers....
Met zo'n gids kom je nog eens ergens, zo ook bij de gemeenschap oven. Dat is een oven die in stand wordt gehouden door een bakker die voor de gemeenschap in een stadsdeel brood bakt. Ieder brengt zijn eigen deeg bij hem en hij bakt het af tegen een kleine vergoeding. Hij weet dus precies hoe hij en voor wie hij bakt.

De stad staat ook vol met hammams, badhuizen. Ook deze worden warm gestookt door mannen die dan in de kelder deze ovens/ketels warm houden met hout. Ook dit gebeurt niet onder de meest ideale omstandigheden. Ook brengen de mensen hun tahin bij hem om hun éénpotgerecht voor hun te koken tegen een kleine vergoeding.

Wat we dus weer hebben ervaren is dat een wijk zeer sociaal in stand wordt gehouden door allerlei gezamenlijke activiteiten, theehuizen, hammams, naast elkaar werken in de souk. Iedereen zorgt voor elkaar in goede, maar vooral ook in slechte tijden.

De Tour eindigde weer op het grote plein, nog een lekker bakkie gedaan bij Café France. En dan zit je toch eerste rang in de zon mensen te kijken. Een feestje!

Vanavond uitgebreid Marokkaans gegeten in een prachtig restaurant aan wederom dat enorme plein. Vanmiddag waren we trouwens al een keer uitgebreid over het plein gelopen en nu vanavond weer. Wat een levendigheid, muziek en gezelligheid. Dit moet je even op je in laten werken en dan mee met de flow. Eigenlijk net als mijn ervaring afgelopen zomer in New York op Times Square, eerst wil je weg en dan na een poosje ga je het leuk vinden.

Dus deze dag heeft weer een prachtige indruk gegeven van een leven in het Marroko wat wij eigenlijk niet kennen. Of misschien niet meer kennen in Nederland.

Morgen verlaten we Marrakesh en gaan we op weg naar het zuiden....