Suriname dag 2 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Michael Steffens - WaarBenJij.nu Suriname dag 2 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Michael Steffens - WaarBenJij.nu

Suriname dag 2

Door: Michael

Blijf op de hoogte en volg Michael

19 November 2015 | Suriname, Paramaribo

Hoi luitjes, hier dan weer het tweede verslag van onze bijzondere trip. Inmiddels kunnen we wel zeggen bijzonder. Het is hier namelijk bijzonder, positief bijzonder overigens.

Na een heerlijke nacht opgestaan, opgefrist en naar de ontbijtzaal. Er stond een heerlijk buffet klaar met allerlei lokale hapjes en drankjes en een chef voor de spiegeleieren en omelet. Was een heerlijk begin.

Na de koffie op pad, de stad verkennen. Gisteravond was het al niet koud, nou vanmorgen was het warm, zeer klam en warm. Dus het duurde niet lang voor dat we kleur hadden van de hitte en al snel ook een natte rug. Maar dat mocht de pret niet drukken.

Eerst een telefoonkaartje zien te scoren voor internet, scheelt toch een slok op een borrel met die verrekte roaming kosten en ondanks dat de wifi in het hotel goed werkt, willen we toch de hele dag online blijven. Maar al snel een Digicel vestiging gevonden en ja hier een abonnement voor 14 dagen af kunnen sluiten voor een paar Surinaamse dollars.

We waren al langs het paleis van de president gelopen over het onafhankelijkheidsplein, maar nu naar de basiliek van St. Paulus, een volledig houten barokachtige kerk. Prachtig, vooral de binnenkant.

Toen naar de synagoge die naast een prachtige moskee staat. Zo ons maken ze niets meer.
Nog wat verder rond gewandeld en toen weer terug naar de basis (hotel) voor een pleister voor de hak van Yvonne, nu al een blaar gelopen, zal door de warmte komen (of de vergeten sokken).
Even een maar gelijk een bakkie gedaan en toen naar Fort Zeelandia, de eerste nederzetting hier van den Ollanders, later weer afgepakt door de Engelsen (daarom rijden ze hier nog links) en weer later weer teruggekregen om de slavenarbeid wat langer te kunnen handhaven hier. Uiteindelijk nu 40 jaar geleden is Suriname onafhankelijke van Nederland. (is naar mijn mening niet de slimste zet geweest van de mensen hier, nog immer grote armoe, slechte infrastructuur, zeker als je het vergelijkt met de Antillen).

Maar goed Fort Zeelandia, een echt Nederlands Fort qua bouwstijl, een bijna volledige apotheek en veel te zien in de gebouwen over de historie van dit mooie land. Ook nog even op de plek gestaan van de beruchte december moorden in het fort. Erg onbegrijpelijk allemaal, dat Bouterse, de hoofdgedachte door het volk toch als president is gekozen. In het fort is een brasserie waar we heerlijk aan de Suriname rivier hebben geluncht, broodje bangbang (gerookte witte vis ?!?) was heerlijk. Yvonne Surinaamse eiersalade.

Toen weer door gelopen naar de waterkant, een drukke winkelstraat aan de, je raad het al, waterkant. Een drukte van jewelste met allerlei Chinese kledingzaken, groente verkopers op straat, en veel geuren, kapotte trottoirs. Toen nog even de grote overdekte markt in gelopen. Dan zit je toch midden in de lokale gekkigheid. Prachtig al die mensen met hun groente en fruit en de winkeltjes met allerlei voor ons onbekende producten. We kennen de producten natuurlijk wel, maar herkennen niet éen merk.

Op ons gemakje terug gewandeld naar het hotel, weer een bakkie gepakt met drie liter water, man wat een dorst van die bangbang.

Op de kamer nog even wat e-mail gedaan en wat gelezen en toen weer op pad, dit keer voor het diner. We hebben ons oog laten vallen op een restaurant vlakbij het fort met een Surinaamse keuken.
Eerst een lekkere Parbo, Surinaams Amstelbier.
Yvonne koos voor de bami met kip en ik voor de snert. Ja snert, met gerookte kip en witte rijst. Toch nog een kleine nasi maar genomen met pom. Als dessert een cake van cassave met kokosmelk, heerlijk. Goed kopje koffie erbij, wat een feest.

Terug gewandeld naar de kamer, douche gepikt en nu lekker op bed met de laptop een stukje schrijven. Zo nog een filmpje kijken en morgen zien we wel weer...

Om een lang verhaal kort te maken, het is hier fantastisch!

• 19 November 2015 - 08:55

Nienke:

Klinkt weer gooooooeeeeeed! Dat broodje Bangbang ga ik zeker onthouden.
    Leuk verhaal weer, ik kan me er zeker een voorstelling bij maken.

Hier gaat alles goed, denk voorlopig maar lekker niet te veel aan BAM!

• 19 November 2015 - 10:00

Mona:

He lieverds,
    Wat fijn om te horen dat jullie zo genieten!!! We genieten met jullie mee!!!
    Dikke kus van Moontje