Suriname dag 1 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Michael Steffens - WaarBenJij.nu Suriname dag 1 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Michael Steffens - WaarBenJij.nu

Suriname dag 1

Door: Michael

Blijf op de hoogte en volg Michael

18 November 2015 | Suriname, Paramaribo

Goedemorgen, want ik denk dat het toch ochtend is bij jullie als jullie dit verslag in je mailbus hebben ontvangen.
Ja, De Steffies zijn dit keer afgereisd naar Suriname.
Hoe kan dat nou weer? nou zoiets komt op je pad, je ontwikkeld iets in brandbeveiliging, je ontmoet een Surinamer in Nederland die dat wel ziet zitten om op te starten in Suriname en voor dat je het weet wordt je uitgenodigd voor een proefproject, een gesprek met de hoofd brandweer, de ministers, een TV programma....

Dan maak je er maar een korte vakantie van samen met Yvonne.

Vanmiddag (dinsdag) om 14:30 vlogen we weg van Schiphol om na 8,5 uur te landen op Zanderij. Na een heerlijke vlucht stap je uit het vliegtuig en sta je in de klamme tropen. De trap af en voor je beneden bent voel je al wat nattigheid op de voorhoofd. Ow zo zwoel hier.

Dan naar de douane die moet vogelen met allerlei documenten, moeilijk kijken vooral en dan met je koffer naar buiten, waar een bekende op ons stond te wachten.
Het eerste grote verschil met Nederland, er staan net zoveel mensen te wachten op vrienden en familie om af te halen als dat er in het vliegtuig zaten. Complete families met bussen om vaak maar één neefje op te halen, wat een gekte!

Dan naar de stad, was wel een ruim uur rijden over de hoofdweg, een tweebaans weg, waar opletten geboden is. Er loopt van alles op de weg, men doet niet zo moeilijk. Helaas al aarde donker, dus veel hebben we nog niet gezien.

Ingecheckt in het hotel, ziet er allemaal goed uit, de airco doet het goed, grote badkamer, allemaal oké.
Nog een een klein wandelingetje gemaakt om een flappentapper te zoeken, een bakkie en een Pardo (Surinaamse Amstel bier) gedronken op een leuk terras en dan nu weer een eerste stukje schrijven voor de thuisblijvers.

Morgen gaan we een serieuze wandeling maken en staan er al diverse zaken op de agenda om te bezichtigen.

Dus voor nu laten we het erbij en tot morgen.....

• 18 November 2015 - 08:24

Yvonne:

Fay tang brada nanga sisa,
    (Surinaams voor: hoe gaat het broer en zus)

Op Schiphol -bij de gate!- niet meegemaakt dat passagiers te veel en grote handbagage (net zo groot als een koffer, waarmee iemand voor 3 weken op vakantie gaat) mee proberen te nemen? Het zijn standaard taferelen waardoor de vluchten naar Suriname vertraging oplopen.

Als jullie tijd over hebben en lekkere zin hebben (Mike kennende, maakt er gewoon tijd voor) nog even langs de Josephine Samson Greenstraat gaan, een eenvoudige straat met alleen javaanse keukens! Is een straat in Blauwgrond waar voornamelijk javanen wonen.
    Hebben jullie een triple naar de plantages geboekt?

Ben benieuwd hoe Suriname jullie zal gevallen.

Tang Boeng en brassas!
    (Het gaat jullie goed en knuffels)
    Succes met de zaken en fijne vakantie!

Yvonne

• 18 November 2015 - 09:36

Yvon En Ron:

Jeeee Michael en Yvonne, ik stond echt perplex toen ik jullie berichtje ontving. Voor je werk naar Suriname....wat geweldig en wat een belevenis!!! Michael je bent hard op weg om de uitvinder van de brandweerspuit Jan van der Heyden op te volgen. En dan ook nog de ontmoetingen die nog volgen en het TV programma, wat spannend... Ik kijk ook nu al weer uit naar het volgende verslag. Fijn dat er ook tijd is om van alles te gaan bezichtigen. Veel succes en veel plezier. Dikke kus

• 18 November 2015 - 12:49

Nienke:

Ziet er weer goed uit en klinkt ook allemaal weer fijn.
    Mooi dat de reis goed verlopen is.
    Nu maar genieten, we horen het allemaal wel!

• 18 November 2015 - 15:34

Miekeniek:

Wat een belevenis en een comfortabele vlucht zo te zien.
    Geniet er van en pas op voor de krokodillen, want die lusten wel wat!
    En moet er ook nog een beetje gewerkt worden?
    Het lijkt ons er veel te warm voor. ;-)

Groetjes

miekeniek

• 18 November 2015 - 16:54

Ria:

Hoi Mike en Yvon,

Wat geweldig leuk om jullie verslag
    te krijgen.
    En wat een mooie kans komt er zomaar
    op je pad. Toeval bestaat niet.
    Geniet van het werken en van de
    vakantie samen.
    Met groetjes van